به گزارش طبنا (خبرگزاری سلامت)، مهرداد لاهوتی از کمبود پارکینگ در کلانشهرها به ویژه تهران انتقاد کرد و با بیان اینکه پایتخت به پارکینگ ثابت خودروها تبدیل شده، گفت: متاسفانه شهرداریها با سهلانگاری برای جریمه کسری پارکینگ مبالغی اخذ میکنند که این اقدام نادرستی بوده و منجر به کمبود پارکینگ و افزایش ترافیک میشود.
رئیس فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در ژاپن به کسی که پارکینگ ندارد اجازه خرید خودرو داده نمیشود، افزود: در این کشور فرد حداقل باید یک پارکینگ در منزل یا جای عمومیداشته باشد تا اجازه خرید خودرو به وی داده شود اما متأسفانه در ایران شهرداریها به دلیل کمبود منابع درآمدی جریمه کسری پارکینگ را اخذ میکنند.
وی ادامه داد: در این رابطه نیازمند اقدام فرهنگی مناسب هستیم در واقع مسئله پارکینگ اقتصادی است و چون اقدام فرهنگی در این زمینه صورت نگرفته سرمایهگذاری در بحث پارکینگ به خوبی انجام نشده و در این رابطه نیاز است شهرداری میتواند این خلاء را جبران کند.
این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: بر اساس قانون در مواردی که کسری پارکینگ وجود دارد و شهرداریها مبالغی را به عنوان جریمه اخذ میکنند نباید این مبالغ را در مسیرهای دیگر هزینه کنند بلکه باید آن را در جهت تعبیه پارکینگ هزینه کند بنابراین در واقع شهرداریها با اخذ جریمه پول ایجاد و تعبیه پارکینگ را دریافت میکنند از سویی شهرداریها میتوانند با مشارکت بخش خصوصی مشکل کمبود پارکینگ در کلانشهرها را حل کند.
لاهوتی کمبود حمل و نقل عمومیدر کلانشهرها را عاملی موثر در افزایش استفاده از خودروهای شخصی، ترافیک و نزاعهای خیابانی دانست و گفت: کمبود حمل ونقل عمومی تشدید بینظمی و ترافیک را به دنبال داشته است.
وی بر ضرورت افزودن سالانه پنج درصد به ظرفیت حمل ونقل عمومیبر اساس قانون تاکید کرد و گفت: دولت بر اساس برنامه چهارم توسعه موظف بود با تنظیم سیاستهای بخش حمل ونقل همگانی شهری از ابتدای سال 91 در مجموع 75 درصد سفرهای درون شهری را پوشش دهد اما متاسفانه تنها 40 درصد از این مهم تحقق یافت که در این رابطه نیاز است دولت تلاش موثری برای افزایش سهم حمل ونقل عمومی به 75 درصد داشته باشد.
رئیس فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی افزود: برای دستیابی به 75 درصد پیشبینی شده نیازمند تامین منابع و تخصیص اعتبارات و همکاری دولت با شهرداریها هستیم.
نظر شما